top of page

Geef je over aan jouw innerlijke leiding!

Jij bent heel empathisch en zorgt graag voor anderen. Dat geeft jou een fijn gevoel. Jij hebt onbewust/bewust door als iemand ergens mee zit. Je hebt dan de neiging om die ander daarmee te helpen. Je hebt dan niet door dat overnemen van gevoelens en vervolgens deze proberen te veranderen, niet de juiste manier daarvoor is. Je krijgt dan vaak te zien dat de ander helemaal niet blij met je is en je wegduwt, waardoor jij kwetsing voelt en gedachten bij je opkomen als: maar ik bedoel het goed en ik merk toch dat je ergens mee zit. En dus ontstaat er verwarring. Jij hebt zeker goed door doordat je zo open staat, dat de ander ergens mee zit. Maar in plaats dat je het dan in stilte en in liefde terug geeft aan diegene en wacht totdat hij/ zij het zelf doorkrijgt, breek jij in in iemands systeem en breng jij iemand eigenlijk ongewild in verlegenheid. En dat zorgt er vaak voor dat de ander aanvallend reageert. Hij/ zij heeft zelf namelijk nog niet altijd bewust door wat jij wel doorhebt of iemand heeft het ergens wel door, maar is nog te bang om het echt te delen en het zodoende aan het licht te brengen. Mensen voelen vaak schuld en schaamte en jij wakkert deze gevoelens ongewild aan als je aanvoelt wat er scheelt en dit ook aan diegene laat blijken. Door jouw empathische aard veroordeel jij automatisch al niet wat je bij de ander ziet en ervaart. Dat is 1 van jouw krachten! Daardoor voel jij je gekwetst als de ander er juist heftig op reageert. Want de ander voelt (nog) geen empathie voor zichzelf en daardoor kan diegene ook geen empathie voelen voor jouw gedrag naar hem/ haar toe. Jij moet beseffen dat de ander (nog) niet ziet wat jij ziet en daardoor zo reageert. Ook moet je vanuit begrip voor jezelf beseffen dat je inbreuk maakt op iemands privacy, omdat dat volgens jou de manier is om goed te zijn voor anderen. Maar dat is niet zo. Jouw ego maakt (nog) misbruik van jouw empathie door het verkeerd in te zetten. Want jouw ego is bang en angst weet niet wat liefde is. Als jij begrijpt dat het jouw Ego is die anderen op deze manier wil helpen en niet jouw ware aard, dan begin je te beseffen dat er ook een andere manier is die zowel jou als de ander ten goede komt.


Jouw ware aard verteld jou dat jij niks te zoeken hebt in de energie van de ander en dat jouw ego dit mechanisme gebruikt om niet zelf gevoelens van ongemak en onzekerheid te hoeven voelen. Als hoog gevoelig empathisch persoon probeer je jouw onzekerheden en gevoel van minder waard te zijn te verbloemen door je heel dienend op te stellen en zodoende haal je er voldoening uit als iemand blij is met jouw dienende gedrag. Maar het komt niet voort vanuit liefde voor jezelf, maar vanuit een angst om niet te voldoen. Door de ander zelf te laten dealen met zijn/ haar gevoelens van ongemak, geef je automatisch jezelf de kans om te dealen met jouw gevoelens van ongemak. Je geeft dan ruimte aan het oncomfortabele gevoel en omdat jij empathisch bent kun jij daar eigenlijk als geen ander mee omgaan. Je durft het alleen nog niet, omdat je niet doorhebt dat het een deel is dat jouw ego goed in bedwang heeft. Maar durf je hier met begrip voor jezelf naar te kijken, dus zonder oordeel, dan komt er zoveel meer rust en ruimte in je leven. En dus komt er ruimte voor jou en voor jouw gevoelens! Als jij zelf niet eerst ruimte geeft aan je gevoelens van ongemak, hoe kun je dan verwachten dat anderen er empathie voor hebben. Ja.....dit is voor het hoofd en dus voor het ego ingewikkeld om te begrijpen. Het mooie is....het ego hoeft dit ook niet te begrijpen. Gevoelens en emoties zijn de zaken van het hart. Het hart gebruikt geen ratio, maar gevoelens van empathie! Precies waar jij als hoog gevoelig persoon snel bij kunt komen. Dit omdat jij al een veel vriendelijke kijk hebt op kwetsbaarheid. En daar ligt de sleutel ook voor jou!


Terwijl een groot gedeelte van de mensheid helemaal in zijn hoofd is gaan leven, is een ander gedeelte waar jij toe behoort dat we hoog gevoelig noemen, al meer (onbewust) vanuit zijn/ haar hart aan het leven. Jij durft je bewust en onbewust al meer kwetsbaar op te stellen. Dat kan alleen als jij je hart al meer open hebt staan. Ik doe dan ook een beroep op jou! Jij herkent je hierin en jij wilt je gevoel van empathie en kwetsbaarheid naar jezelf toe leren voelen. Jij wilt de verantwoordelijkheid nemen over jouw gevoelens en emoties. Jij wilt de moed hebben om afstand te nemen van de ander en de buitenwereld om zodoende te begrijpen wat jij nodig hebt van jezelf! Jij zoekt dat nu nog in de buitenwereld, omdat je dat jezelf niet denkt te kunnen geven.....terwijl het zoals ik hierboven heb beschreven je grootste kracht is. Maar nu werkt je grootste kracht nog tegen jou, omdat je niet beseft dat je die empathie helemaal niet voor jezelf voelt. Jij voelt het voor anderen en daar ligt de verwarring die jouw ego zaait. Ware empathie kun je pas voelen voor een ander als je hem eerst helemaal voor jezelf kunt voelen. En ik weet dat jij als hoog gevoelig empathisch persoon veel harde gedachten hebt over jezelf en naar jezelf toe. Hier een paar voorbeelden: Hou nou eens op met zeuren en doe meer je best! Je bent gewoon lui! Je bent dom als je dat niet begrijpt! Als je fouten maakt ben je echt zwak! Kun je het dan nooit goed doen! Dit zijn er maar een paar. Ga jezelf maar eens observeren door de dag heen. Je bedoelingen zijn echt heel erg goed. Ik zeg dit om de woorden hierboven te verzachten, omdat ik weet dat gevoelens van kwetsing snel opkomen bij hoog gevoeligen. We denken dan snel: Maar ik doe toch mijn best, wat wil je nou van mij!


Ik wil dat je je bewust wordt van dit patroon waar je in zit en wat jou zoveel pijn doet. Je bent doodmoe en totaal in de war van het harde werken. In de wereld zie je ook allemaal tegenstrijdige zaken en heel pijnlijke zaken. Daarom wordt het tijd dat je stopt met de buitenwereld te dienen, hoe goed je het ook bedoelt. Het wordt tijd dat je eerst naar je eigen wonden en gevoelens heen gaat en die er laat zijn. Rust, ontspanning en ruimte heb jij nodig. En ik weet dat dat juist voor jou heel eng is. Hard werken is een manier om je onzekerheden niet te hoeven voelen. Want het ego is hard voor die onzekerheden. Maar precies zoals ik het nu beschrijf is het het EGO dat hard is voor jou. Jij, die ook daarbinnen zit en die in verbinding staat met jouw hart, weet dat dit hard zijn voor jezelf en maar door rennen en er voor anderen zijn niet de manier is om ware vrede en dus liefde te ervaren. Jij wilt wel rust en ruimte en jezelf overgeven aan iets dat groter is dan het gecreëerde ego.


Ik noemde al jouw empathische aard als kracht nummer 1 en daardoor is je tweede grote kracht het besef dat er iets groters is dat jou leiding geeft. Iets waaraan jij je mag overgeven. Doordat jij al meer toegang hebt tot je hart kun jij die kracht voelen en je leren overgeven daaraan.


Ik heb kennis mogen maken met die kracht een paar jaar geleden. Ik besef nu meer en meer dat ik bij die leiding kom als ik vriendelijk ben voor mezelf en de oordelen die ik heb loslaat. Wij gevoelige en empathische mensen hebben niet voor niks met chronische ziekten en mentale ziekten te maken. Kanker, diabetes, burn-out, depressie en noem het maar op. Het zijn allemaal manieren van ons aardse fysieke systeem om ons duidelijk te maken dat we niet meer hoeven te vechten of te vluchten, maar dat we ons mogen overgeven aan wat zich in dat moment aandient in ons systeem. Hoe rot het ook klinkt....wij stoppen niet als we niet gestopt worden. En wat is een grotere wake-up call daarin dan onze fysieke en mentale gezondheid? Dan moeten we ineens onszelf wel op 1 gaan zetten. Want echt lief mens....dat is wat de ziekte of de situatie van ons wil en ons wil vertellen. Dat het leven wat we tot nu toe aan het leiden zijn geen leven is, maar een pijnlijke illusie. Wij zijn de sleutel tot verandering in de wereld door te beseffen dat heling en zelfliefde hand in hand gaan. Door ons over te geven aan de ware leiding binnen in ons en zodoende te stoppen met zelf het heft in handen te nemen, gaan wij ware heling en zelfliefde ervaren.


Daarom geef ik in juni weer twee retraites. Ik wil jou meenemen in jouw ware kracht. Ik wil jou laten voelen, dat waar je nu ook mee te maken hebt in jouw leven, of het nu ziekte is of iets anders, dat het er is om jou te helpen de leiding over je leven los te laten en je over te geven aan de leiding die in jouw energetische systeem voor handen is! Er bestaat niet zoiets als toeval. En schuldgevoelens en schaamtegevoelens zijn ook gecreëerd door het ego. Tijdens dit retraite gaan we werken met het hart. Jouw hart wil jou laten voelen wat het betekent als je empathie hebt voor jezelf en als je stopt met hard te werken. We zitten midden in de prachtige natuur van Sauerland. Dat zal je al een heel ander gevoel geven. Daarnaast is er veel vrede en veel ruimte voor ontspanning. Precies de ingrediënten die jij nodig hebt om in acceptatie te gaan, zodat jij de ware leiding kunt gaan voelen.


Ik heb heel veel zin om dit bijzondere avontuur met jou aan te gaan!


Liefs Pries


b5bb0e51-5c5c-4dc4-a807-9909dae2cc26.JPG

Wat leuk dat je mijn blog leest! 

Mijn zielsmissie: Ik, Pries, leef mijn leven vanuit authenticiteit. Met mijn spontaniteit, humor, geduld en gevoel verbind ik mezelf met anderen en inspireer ik anderen om vanuit hun authenticiteit te leven.

Blijf op de hoogte van mijn blogs! 

Thanks for submitting!

bottom of page